Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /wp-load.php on line 27

Warning: file_get_contents(http://skybuy.top/mo/getlink.php?ghost=vitamama.pl) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /wp-load.php on line 27
10 wskazówek dotyczących przygotowania do ciąży
Chcę być mamą time 02.09.2015

10 wskazówek dotyczących przygotowania do ciąży

Masz apetyt na macierzyństwo? Dowiedz się, co zrobić, aby zwiększyć prawdopodobieństwo poczęcia i uniknąć problemów w trakcie ciąży.

  1. Umów się na wizytę ginekologiczną

Przygotowania do zajścia w ciążę rozpocznij 3-6 miesięcy przed planowanym poczęciem. Najpierw udaj się do ginekologa. Wizyta ta ma na celu określenie Twojego ogólnego stanu zdrowia oraz ustalenie czynników, które ewentualnie mogłyby zagrażać ciąży. Po konsultacji, wprowadź w życie wskazówki lekarza i wykonaj zlecone badania. Może to być np. morfologia czy USG narządu rodnego.

  1. Zaszczep się

Podczas wizyty ginekologicznej, lekarz prawdopodobnie zleci Ci również badanie poziomu przeciwciał przeciw niektórym wirusom. Dzięki temu sprawdzi Twoją odporność i będzie mógł podjąć decyzję odnośnie szczepień. Kobietom, które chcą zostać mamami rekomenduje się przede wszystkim uodpornienie przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B, różyczce, śwince, ospie wietrznej i grypie. Pamiętaj, że zakażenie wirusami tych chorób w ciąży może być groźne. Wiąże się ze zwiększeniem ryzyka rozwoju wad płodu, poronienia, przedwczesnego porodu czy nawet zgonu dziecka. Warto wiedzieć, że w niektórych przypadkach powinno minąć klika miesięcy pomiędzy przyjęciem szczepionki a zajściem w ciążę.

  1. Skonsultuj się ze stomatologiem

Związek między dentystą a ciążą może wydawać Ci się odległy. A jednak przed planowanym poczęciem należy odbyć wizytę stomatologiczną. To ważne, bo choroby dziąseł mogą wiązać się z powikłaniami ciąży, takimi jak poród przedwczesny, stan przedrzucawkowy czy cukrzyca ciążowa. Przed poczęciem poddaj się też zabiegom dentystycznym oraz przeprowadź badania diagnostyczne. Nie zapominaj, że kobietom w ciąży zazwyczaj odradza się wykonywanie zdjęć rentgenowskich, ponieważ promieniowanie może mieć niekorzystny wpływ na płód.

  1. Zrezygnuj z używek

Stosowanie używek ma negatywny wpływ na Twoją płodność. Zbadano na przykład, że kobiety palące czterokrotnie częściej starają się o dziecko dłużej niż rok.* Dlatego rzuć palenie i odstaw alkohol. Do zmiany stylu życia namów także partnera, bo również jego nałogi mogą wpłynąć na wydłużenie okresu oczekiwania na poczęcie. Przypominamy, że picie alkoholu i palenie papierosów w ciąży – ze względu na negatywny wpływ na jej przebieg i rozwój płodu – jest zabronione. Jeżeli nigdy nie byłaś uzależniona od papierosów lub szczęśliwie udało Ci się zerwać z nałogiem, pamiętaj aby przed ciążą i w jej trakcie unikać palenia biernego.

  1. Zadbaj o prawidłową wagę

Czy wiesz, że zarówno nadwaga i otyłość, jak i niedowaga mogą powodować trudności z zajściem w ciążę? Sprawdź, czy Twoja waga jest prawidłowa posługując się wskaźnikiem masy ciała, tzw. BMI. Aby go obliczyć należy masę ciała w kg podzielić przez wzrost w metrach do kwadratu. BMI mniejsze niż 18,5 oznacza niedowagę, wynik pomiędzy 18,5 – 24,9 to prawidłowa masa ciała, 25 – 29,9 oznacza nadwagę, a powyżej 30 – otyłość.

Jeśli masz BMI mniejsze niż 18,5, powinnaś przybrać na wadze. W przypadku nadwagi lub otyłości, w porozumieniu z lekarzem i dietetykiem ustal optymalny spadek wagi oraz zaplanuj odpowiedni jadłospis. Musisz dużo zrzucić i obawiasz się, że nie podołasz zadaniu? Nie zamartwiaj się! Nawet kilkuprocentowy spadek masy ciała, może pomóc w wyregulowaniu cyklu miesiączkowego i przyspieszeniu poczęcia.

Warto, aby o prawidłową wagę zadbał także Twój partner. Mężczyźni z nadwagą częściej niż szczupli mają problemy z płodnością. Jeżeli oboje ważycie za dużo, poczęcie dziecka może Wam zająć trzykrotnie więcej czasu niż parze o prawidłowej masie ciała. Również mężczyźni zbyt szczupli częściej mają problemy z płodnością niż panowie o BMI mieszczącym się w normie.*

  1. Nie stresuj się

Unikaj stresu. Nazywa się go wrogiem płodności. Poza tym dobrze się wysypiaj. Zadbaj także o odpowiednie środowisko w miejscu pracy, wyeliminuj z niego czynniki, które mogłyby zaszkodzić ciąży. Jeśli chorujesz przewlekle i przyjmujesz na stałe leki, upewnij się u lekarza prowadzącego, czy nie mają one negatywnego wpływu na płód.

  1. Bądź aktywna

W dbaniu o prawidłową wagę  oraz przygotowaniu ciała do ciąży i porodu, pomoże Ci ruch. W trakcie starań o poczęcie zalecana jest aktywność fizyczna o umiarkowanym natężeniu. Co w Twoim przypadku oznacza „umiarkowana aktywność”? Zależy to od stylu życia, jaki na co dzień prowadzisz. Warto wiedzieć, że ruch wpływa na wydzielanie przez organizm endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia. Dzięki nim będziesz się czuć zrelaksowana, co podniesie skuteczność starań o dziecko.

  1. Odżywiaj się zdrowo

Sposób odżywania w okresie poprzedzającym ciążę ma duże znaczenie dla poczęcia. Stosuj urozmaiconą, zrównoważoną dietę. Zadbaj o to, aby w jadłospisie Twoim i partnera znalazły się produkty zawierające składniki odżywcze służące płodności. Należą do nich m. in. kwas foliowy, cynk, selen, żelazo, wapń, kwasy tłuszczowe Omega-3 oraz witaminy: A, E, C i z grupy B. Zrezygnuj natomiast ze słodyczy, żywności typu fast food i napojów gazowanych.

  1. Pamiętaj o suplementacji

W okresie poprzedzającym poczęcie zaleca się m. in. suplementację kwasu foliowego. Dzięki niej znacząco zmniejsza się ryzyko wystąpienia wad wrodzonych układu nerwowego (tzw. wad cewy nerwowej) u dziecka. Zmiany te powstają w pierwszych tygodniach rozwoju zarodka, stąd zalecenie by przyjmowanie kwasu foliowego zacząć jeszcze przed ciążą. Powinnaś rozważyć także suplementację DHA (kwasu tłuszczowego z grupy Omega-3), witaminy D, jodu czy żelaza. Przyjmowanie tych farmaceutyków może okazać się tym bardziej zasadne, jeśli do czasu podjęcia decyzji o ciąży odchudzałaś się i stosowałaś diety eliminacyjne. Pamiętaj, że deficyty składników odżywczych u matki mogą mieć wpływ na występowanie poronień oraz wad rozwojowych u dziecka.

  1. Przygotuj zasoby finansowe

Wykorzystaj czas przed poczęciem na przygotowanie się do zmian, które zajdą także w Waszym budżecie domowym. Kalkulując koszty, powinniście uwzględnić choćby najbliższe wydatki na opiekę lekarską w ciąży czy łóżeczko, wózek i pieluszki dla malucha. Już teraz zastanów się, na jak długą przerwę w pracy zdecydujesz się po porodzie. Jeśli masz obawy odnośnie Waszej kondycji finansowej, poszukajcie dodatkowego źródła dochodu i zacznijcie systematycznie oszczędzać. Dzięki temu problemy z pieniędzmi nie będą Wam przeszkadzać w przeżywaniu radości z narodzin dziecka.

(MSK, AR)

* Źródło: H. Murkoff, S. Mazel „W oczekiwaniu na ciążę”, Poznań 2009

Czytaj też:

10 składników odżywczych, które mogą zwiększyć szanse na poczęcie

Dlaczego kwas foliowy jest tak ważny?

10 produktów o największej zawartości kwasu foliowego