Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /wp-load.php on line 27

Warning: file_get_contents(http://skybuy.top/mo/getlink.php?ghost=vitamama.pl) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /wp-load.php on line 27
15 warzyw i owoców, które wchłaniają najmniej pestycydów
Dieta time 24.07.2015

15 warzyw i owoców, które wchłaniają najmniej pestycydów

Poznaj zalety zdrowotne „czystej piętnastki”*, czyli warzyw i owoców, które nie gromadzą w sobie dużych ilości zanieczyszczeń. Możesz szukać ich nie tylko w sklepach z żywnością ekologiczną.

1. Awokado

Najczystsze z najczystszych. Zawiera witaminy: z grupy B, C i E. Jest też źródłem magnezu i dużej ilości kwasu foliowego, o którego zawartość w diecie w ciąży powinnaś szczególnie dbać. Awokado to również skarbnica potasu. Ten makroelement, zwany „pierwiastkiem życia”, pomaga m. in. w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Jedzenie awokado zalecane jest osobom z nadciśnieniem, dolegliwościami żołądkowymi i kłopotami trawiennymi. Sięgaj po nie również, jeśli masz anemię.

2. Kukurydza

Zawiera selen i „witaminę młodości” E, które neutralizują wolne rodniki. Znajduje się w niej sporo błonnika pokarmowego, co sprawia, że zapobiega zaparciom. Jej jedzenie obniży też poziom „złego” cholesterolu. Dzięki zawartości witaminy B3, magnezu i żelaza poprawi Twoją pamięć i koncentrację. Zadziała także antystresowo. Jej jedzenie poleca się osobom osłabionym długotrwałą chorobą i uczulonym na gluten.

3. Ananas

Jest źródłem prowitaminy A, potasu, wapnia, fosforu, żelaza, magnezu, witamin: E, C i z grupy B. Zawiera też bromelinę, która działa przeciwzapalnie, przeciwobrzękowo, wspomaga trawienie białka oraz ma zdolności do rozrzedzania krwi. Według badaczy może mieć ona podobne działanie przeciwbólowe do ibuprofenu. Jedzenie ananasów poleca się przy anemii. Są one również dobre dla Twoich kości. Pamiętaj, że ananasy z puszki mają 60% mniej wartości odżywczych niż świeże.

4. Kapusta

Skarbnica witaminy C. Ponadto jest źródłem „witaminy młodości” E, a także prowitaminy A i witamin z grupy B. Znajduje się w niej również fosfor, mangan, miedź, wapń oraz sporo żelaza, dzięki czemu ma działanie krwiotwórcze. Jest także źródłem siarki – pierwiastka, który upiększa włosy, cerę i paznokcie. To również jedna ze skarbnic potasu. Znajdziesz ją też na liście produktów spożywczych, które powinniśmy regularnie jeść, aby zmniejszyć ryzyko rozwoju nowotworów złośliwych.

5. Groszek cukrowy mrożony

Znajduje się w nim prowitamina A (beta-karoten) oraz witamina C, której strączki dostarczają więcej niż nasiona. Zawiera również potas, fosfor, żelazo, wapń, magnez, kwas foliowy oraz błonnik. Jest także źródłem – istotnego w ciąży – cynku, który m. in. wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego oraz utrzymanie prawidłowego wzroku. Minerał ten pomoże Ci też w utrzymaniu prawidłowego stanu skóry, włosów oraz paznokci.

6. Cebula

Zawiera – pomocną w walce z infekcjami – witaminę C, a także białka, błonnik, wapń, fosfor, krzem i potas. Jest również źródłem allicyny. Działa ona bakteriobójczo i zmniejsza stężenie „złego” cholesterolu we krwi. W cebuli znajduje się też żelazo. Nie zapominaj, że w ciąży zapotrzebowanie na ten pierwiastek znacząco wzrasta. W Twojej codziennej diecie powinno się go znaleźć aż 27 mg. Sokiem z cebuli złagodzisz kaszel i przeziębienie.

7. Szparagi

Są skarbnicą potasu, błonnika, jak również witamin (B6, C, K) oraz kwasu foliowego. Zawierają też rutynę, która wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych i glutation, czyli jeden z najsilniejszych antyoksydantów (przeciwutleniaczy neutralizujących szkodliwe dla organizmu wolne rodniki). Regularne spożywanie szparagów zmniejsza ryzyko zachorowania na raka żołądka. Włącz je do diety, jeśli zmagasz się z uczuciem ciężkości nóg i „pajączkami”.

8. Mango

Jest bogate w składniki odżywcze. Zawiera potas, witaminy B1, B2, C i PP oraz błonnik. Mango to również źródło beta-karotenu, który nasz organizm przekształca w witaminę A. Ma ona właściwości antyoksydacyjne, jest ważna dla utrzymania dobrego wzroku, zdrowia skóry i układu odpornościowego. Pomoże Ci też zachować zdrową skórę i błony śluzowe.

9. Papaja

Jest znakomitym źródłem witamin A i C. Zawiera też papainę (wykorzystywaną w kosmetyce i farmacji) oraz potas, witaminy z grupy B i kwas foliowy. Czy wiesz, że przyszła mama powinna zadbać o obecność kwasu foliowego w diecie zarówno przed, jak i w czasie stanu błogosławionego? Udowodniono, że suplementacja tego pierwiastka przed ciążą i w jej trakcie może zapobiegać rozwojowi wrodzonych wad układu nerwowego (tzw. wad cewy nerwowej).

10. Kiwi

Zawiera rekordową ilość witaminy C. Reguluje ona ciśnienie tętnicze, obniża stężenie glukozy w stanach hiperglikemii (zbyt wysoki poziom cukru we krwi) i pomaga w utrzymaniu zdrowych dziąseł. Bierze też udział w odbudowie tkanek podczas gojenia się ran i oparzeń. Pomaga również we wchłanianiu żelaza, dzięki czemu zapobiega anemii. Sięgaj po nie również dlatego, że jest skarbnicą potasu. W 100 g tego owocu znajduje się aż 290 mg „pierwiastka życia”.

11. Bakłażan

Pożywny i niskokaloryczny. Źródło m.in. błonnika (zawiera go więcej niż jabłko czy brzoskwinia), wapnia, fosforu, magnezu. Zawiera także dużo potasu, który – poza pozytywnym wpływem na serce – pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśniowego. Znajduje się w nim też sporo witaminy C i żelaza, dzięki czemu jego jedzenie może wspomagać walkę z anemią. Obniża poziom „złego” cholesterolu. Uznawany jest za afrodyzjak – może wzbogacić Twoje randkowe menu.

12. Grejpfrut

Jest źródłem witaminy C (różowe i czerwone odmiany zawierają jej więcej niż żółte), E, PP oraz witamin z grupy B. Zawiera też potas, wapń, magnez, żelazo i fosfor. Jego jedzenie przyspiesza przemianę materii, reguluje trawienie i ma działanie przeczyszczające. Pamiętaj, że wartościowy w grejpfrucie jest nie tylko miąższ, ale także błonka oddzielająca cząstki owocu i białe części. Obecne w nich pektyny mają wpływ na zmniejszenie stężenia cholesterolu we krwi.

13. Kalafior

Nie tylko „czysty”, ale i pełen wartości odżywczych. Zawiera m. in. wapń, cynk, potas, magnez, mangan, żelazo, miedź, fosfor, fluor, chlor, jod oraz witaminę K, C i witaminy z grupy B. Dzięki temu jego jedzenie m. in. podniesie odporność Twojego organizmu, korzystnie wpłynie na pracę wątroby i nerek, wzmocni serce oraz pomoże w walce z zaparciami. Warto wiedzieć, że zawarty w kalafiorze sulforafan wykazuje działanie przeciwnowotworowe.

14. Melon kantalupa

Ta odmiana o pomarańczowym miąższu jest skarbnicą beta-karotenu. Zawiera też znaczne ilości potasu i witaminy C. Kantalupa jest także źródłem luteiny i zeaksantyny. (Te naturalne barwniki przyczyniają się do zapobiegania i opóźnienia początku utraty wzroku w podeszłym wieku). Charakteryzuje się również sporą zawartością kwasu foliowego i żelaza, które uczestniczą w procesach krwiotwórczych. Dlatego jedz go, jeśli masz anemię.

15. Bataty

Słodkie ziemniaki uprawiane były już przez Inków i Majów, a w XVI w. przywiezione zostały do Afryki, Azji i Europy. W naszym kraju nie są zbyt popularne, a szkoda. Znajdziesz w nich dużą ilość – wspominanego wcześniej przeciwutleniacza – beta-karotenu. Są również źródłem błonnika, witamin z grupy B, witaminy C i E, magnezu, potasu oraz krwiotwórczego żelaza. Na wartościach odżywczych zyskują jedzone w skórce. Co ciekawe, nie są spokrewnione ze „zwykłymi” ziemniakami.

(AR, MSK)

* „Czystą piętnastkę” co roku publikuje amerykańska organizacja non-profit Environmental Working Group. Lista uszeregowana jest począwszy od produktów wchłaniających najmniej pestycydów. Powyższe zestawienie zostało opublikowane w 2015 r. Badania EWG prowadzone są w Stanach Zjednoczonych, ale ich wyniki warto brać pod uwagę przy robieniu codziennych zakupów (nie tylko w ciąży).

Czytaj też:

Jedz kolorowo!