Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /wp-load.php on line 27

Warning: file_get_contents(http://skybuy.top/mo/getlink.php?ghost=vitamama.pl) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /wp-load.php on line 27
Dlaczego kwas foliowy jest tak ważny?
Chcę być mamą Dieta time 10.03.2015

Dlaczego kwas foliowy jest tak ważny?

Spodziewasz się dziecka, a może dopiero myślisz o zajściu w ciążę? Dowiedz się, jakie znaczenie ma dla Ciebie kwas foliowy.

Kwas foliowy i jego pochodne wchodzą w skład grupy związków zwanej folianami. Należą one do witamin z grupy B, nazywa się je także witaminą B9.

Jest on potrzebny każdemu człowiekowi m. in. do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, nerwowego i krwionośnego. Szczególnie istotną rolę odgrywa przed ciążą i w ciąży, ponieważ wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia u dziecka wad wrodzonych ośrodkowego układu nerwowego, tzw. wad cewy nerwowej. Należą do nich bezmózgowie oraz przepukliny mózgu i rdzenia.

Najlepszym źródłem kwasu foliowego w diecie są zielone warzywa, np. brokuły, szpinak, brukselka, szparagi i kapusta. Znajdziemy go także w kaszy gryczanej, cykorii, czerwonej papryce i kalafiorze. Kwas foliowy zawierają również pomarańcze, melony, banany, truskawki, pełne ziarna zbóż, groch i fasola oraz jajka.

Warto wiedzieć, że nasz organizm przyswaja z żywności jedynie połowę folianów. Ponadto obróbka technologiczna wpływa na zmniejszenie zawartości kwasu foliowego w pokarmach. W związku z tym nawet optymalny jadłospis nie zapewni – zwłaszcza w okresach zwiększonego zapotrzebowania – wystarczającego spożycia dziennego tego pierwiastka. Właśnie dlatego lekarze zalecają jego suplementację.

Trzeba podkreślić, że wpływ suplementacji kwasu foliowego na znaczną redukcję ryzyka wystąpienia wad cewy nerwowej został naukowo udowodniony. Pamiętaj jednak, że wady te powstają w pierwszych tygodniach ciąży, kiedy możesz jeszcze nie wiedzieć, że w niej jesteś. Przyjmowanie kwasu foliowego warto zatem rozpocząć już na etapie planowania poczęcia. Zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik odżywczy mają także mamy karmiące piersią.

(MSK)

Czytaj także:

10 produktów o największej zawartości kwasu foliowego
Co powinien jeść przyszły tata?